Te mooi om waar te zijn

pink framed sunglasses with yellow lens

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat ook. Dat geldt ook voor websites, heb ik geleerd.

Vroeger was ik er nog wel van onder de indruk. Websites met de mooiste kleuren, bijzondere lettertypes, schuivende elementjes en weelderige vormen.

Maar na 5 seconden knipperen, was de eerste betovering toch verbroken. Dan ging ik over tot de inhoud. Slecht geschreven teksten, vaak onleesbaar door al het visuele getetter. Veel geblaat en weinig wol. Wat kon iemand nou eigenlijk echt, behalve als een paradijsvogel met diens veren pronken?

Vaak kwam dan de achterdocht. Waarom zette deze persoon zo zwaar in op design? Waarom leek visueel verbluffen boven de inhoud te staan?

Kwam ik daarna nogmaals op diezelfde site terecht, dan was het eerste wow-effect allang voorbij. Dan resteerde vooral de ergernis. Waarom kan ik niet vinden wat ik zoek? Waarom worden mijn ogen zo moe van deze site? Waarom beweegt alles de hele tijd?

Zat ik op mijn mobiel, dan was het helemaal drama. Wat er kek uitzag op de computer, zorgde voor een kakafonie op de mobiele telefoon. En ga maar na voor jezelf: hoe vaak bezoek jij websites eigenlijk nog op je computer? Precies! Weg wow-effect voor het gros van de bezoekers dus.

Sindsdien ben ik niet meer zo makkelijk geïmponeerd. Zoek ik een loodgieter en vind ik er een met een té mooie site? Red flag, grote kans dat het een oplichter is. De beste loodgieters hebben geen tijd om een slick webbureau in te schakelen. Die zijn namelijk lekkages aan het oplossen in plaats van online mensen in hun louche zaakjes luizen.

Doet het uiterlijk van een site er dan helemaal niet toe? Natuurlijk wel! Goed design is niet alleen mooi, maar maakt dat de inhoud daadwerkelijk beter tot zijn recht komt. Goed design verhult niet, maar licht uit. Goed design is niet leidend, maar dienend.

Daarom ben ik ook streng als mensen bij Dromenbouwers (mijn bedrijf in websitebouw) teveel hameren op specifieke uiterlijke wensen. ‘Ik wil hier graag een pimpelpaars randje met dansende zilveren stippen.’ ‘Ik wil hier graag een groen bolletje dat meeschuift met de opsomming.’ ‘Ik wil een grote balk aan de zijkant.’

Prima, maar niet voor we samen de waarom-vraag hebben beantwoord. ‘Dat vind ik gewoon mooi’ is helaas niet genoeg. Draagt het bij aan de inhoud? Informeert het je bezoeker? Maakt het duidelijker wie je bent?  

Zo maar wat vragen die ik op zo’n moment zou stellen. En is het antwoord ja, dan is alles natuurlijk mogelijk. Het is prima om het mooi te maken op jouw website, jouw online huisje. Maar gebruik het niet als chique tafelkleed om je tafel vol butsen te verhullen.

Scroll naar boven